14-02-09

Het Antwerps Trammuseum anno 1981.. In den beginne...

(Deze tekst is reeds van begin jaren '80 en komt uit een heel archief dat we opgekocht hebben, inclusief de foto's)

"Nu er al meer dan 20 jaar PCC-tramrijtuigen rijden in Antwerpen, was het voor velen onbekend dat er nog twee oude motorwagens (ook wel gekend als de 'koffiemolens'), de 4408 en de 5351 op de hof over de loods Groenenhoek te Berchem stonden.

Deze motorwagens werden nog verbouwd door de Compagnie des Tramways d'Anvers. Op initiatief van de Vereniging voor het Trammuseum- en onder leiding van de heer E. Keutgens- werd gezocht naar een degelijke oplossing om de twee trams defenitief in het Antwerpse tentoon te kunnen stellen. Na onderhandelingen met het Edegemse gemeentebestuur werd besloten een Antwerps Trammuseum in te richten in één van de loodsen van Fort V te Edegem. Het museum zal een oppervlakte van ongeveer 1640m² hebben waar een goede twintig rijtuigen zouden kunnen worden gestald. Rijtuig 4408 zou worden opgeknapt door de MIVA; de 5351 zal gerestaureerd worden door de MIVB."

Hier enkele foto's van het weghalen van de twee trams in Berchem,  in de voormiddag van 3 december 1981 met het materiaal van de MIVA... (slechts enkele foto's ingescand)

 

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

00:40 Gepost door busje_33 en trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tram, vlatam, trams, oude tram, motorwagen, trammuseum, motorrijtuig, koffiemolen |  Facebook |

21-07-07

PCC 2000

museum4

De 2000 zoals hij heden in het museum staat.

 

In 1959 tekende het Ministerie van Verkeerswezen een begroting om nieuwe trams aan te kopen voor Antwerpen. Een jaar later, in 1960, werd het prototype van de PCC geleverd, de 2000.

PCC is de afkorting van "Presidents Conference Comittee", wat een Amerikaanse organisatie is die in 1929 werd opgericht om een standaardtram te bouwen die in de grote Amerikaanse steden zou kunnen rijden.

De 2000 kreeg bij De Lijn het nummer 7000 toegewezen, de tram werd in 2000 naar het museum gebracht in de roodwitte MIVA- livrei.

 

Bouwjaar: 1960

Constructeur: La Bourgeoise & Nivelles (BN/ nu Bombardier Transportation, Brugge)

Reeks: 2000- 2165

Motoren: 2 per draaistel

Elektrische rem: reostatisch

Gewicht (ledig): 16,4 ton

Aantal zitplaatsen: 29

Reed in Antwerpen

 

miva-03

Een soortgenootje van de 2000 hier in dienst op L7

12:07 Gepost door busje_33 en trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pcc, miva, de lijn, vlatam, museum, oude tram, tramfoto, museumtram, pcc 2000 |  Facebook |

15-07-07

"VA" tram 7386

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Extradienst met de VA aan terminus van L24. Wattman van dienst: m'n Trammeke!

 

Deze Antwerpse motorwagens waren voor hun tijd het van het op gebied van comfort. Er werden er zo'n 20 gebouwd door de CGTA (Compagnie des Tramways d'Anvers) voor Les Vicinaux Anversois die de buurttramlijnen naar Brasschaat en Schoten.

Tien trams werden van de CGTA verkocht aan de NMVB in 1920, de andere tien bleven bij de Vicinaux Anversois. Acht jaar later ging er nog een tram naar de Buurtspoorwegen, waar de rijtuigen VA's werden genoemd door het personeel, daarbij verwijzend naar de Vicinaux Anversois.

In 1975 werd de 7386 uit dienst gehaald en is nu een museumwagen.

 

Bouwjaar: 1908

Constructeur: CGTA Antwerpen

Reeks: 379- 387

Motoren: 4 stuks, elk van 25PK voorzien

Luchtrem: type Westinghouse

Handrem:?

Aantal zitplaatsen: 17

Gewicht (ledig): 14,5 Ton

 

VA 7386

Foto: C. Van Mechelen

De VA (toen de 386) op L1 aan het Zuidstation, Antwerpen (30/6/1961)

20:30 Gepost door busje_33 en trammeke in Trams | Permalink | Commentaren (0) | Tags: va, vlatam, 7386, tram |  Facebook |